close
غير مصنف

حدث هز اركان العالم الاسلامي وتغير من بعده شكل الحياة في المملكة العربية السعودية

­­و يستغلون الحديث الصحيح اللي بيقول فيه صلى الله عليه وسلم يبعث الله على رأس كل مئة عام من يجدد لهذه الامة امر دينها ومع التوقيت ده وفكرتهم الخادعة بظهور المهدي المنتظر اللي قلنا عليه من شوية اللي هو محمد ابن عبدالله القحطاني واللي هيخلق عند بعض الناس نوع من التصديق اللي هم عايزين يعملوه نرجع تاني مكان موقفنا للاحداث في الحرم المكي اللي بدأت اخباره تتسلك بحبة بحبة للخارج فتم ارسال دوريتين من الشرطة عشان يتم التأكد من الاخبار اللي للاسف السلطات وقتها مكنش عندهم ادنى فكرة عن حجم التمرد وسيطرة قوات الجهيمان الار@هابية على الوضع هناك

وبمجرد وصول الدوريتين تعاملت معاهم قوات الجهيمان في الحرم بمنتهى العن@ف اطلاق الن@ار عليهم. عشان بعدها الشرطة تحاصر محيط الحرم المكي ويطالبوا من المسل@حين الاستسلام والخروج من الحرم للحفاظ على سلامة المحتجزين.

وتبدأ السلطات السعودية في التحرك ويقوم الامير نايف بعمل غرفة عمليات في فندق مكة وطبعا الوضع صعب بكل المقاييس وصعب يتم التعامل مع المسل@حين داخل الحرم وده طبعا لحرمانية الن@ار داخل الحرم ومع زيادة عشوائية الجماعة الارها@بية في التعامل واطلاق الن@ار العشوائي على قوات الامن خارج الحرم مكنش في حل للملك خالد بن عبدالعزيز وقتها غير انه يعمل دعوة عاجلة لكبار علماء المملكة عشان يتم اصدار فتوى للسماح للقوات السعودية باطلاق النا@ر والتعامل مع الاره@ابيين داخل الحرم.

وبدأ بلاغ من الشرطة يستهدف اللي مرتكب في هذه العملية لتنفذ اول عملية اقتحام وستكون من تلات اتجاهات في نفس الوقت. مجموعة من الجنود هتخترق الحرم من ناحية مدخل المروة ومجموعة تانية هتخترق الحرم من مدخل السفر واخر مجموعة هتقتحم من الممر العلوي.

لمتابعة القراءة اضغط على الرقم التالي في الصفحة التالية 🌹

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى