close
غير مصنف

حدث هز اركان العالم الاسلامي وتغير من بعده شكل الحياة في المملكة العربية السعودية

­­
ولكن بداخلها اسل@حة منها اليدوي ومنها الرشا@شات والبانيت. وبعدها يطلع على المنبر طالب اسمه خالد اليماني ويبدأ يخطب في الناس عن الفساد والظلم اللي انتشر ويبلغ الناس عن علامات ظهور المهدي المنتظر وانه ظهر بالفعل وان هو موجود وسطهم

وهو محمد ابن عبدالله القحطاني. واول واحد بايعه هو جهيمان العتيبي. طبعا في وسط الهرجلة دي كلها في عدد قدر يجري ويهرب من الحرم.

وعدد تاني ابتدوا يصدقوا انه المهدي ويكبروا ويلتفوا حواليه ويبايعوه. وقتها استغل جهيمان ده في نشر رجالته المسل@حة في مواقع استراتيجية في الحرم. والقنا@صة ابتدوا يطلعوا على المنابر لحد ما في وقت قصير تمت السيطرة الكاملة على الحرم المكي.

بس خلينا نوقف الاحداث لحد هنا ونرد على سؤال ازاي الاحداث توالت كده بمنتهى السلاسة وازاي تم السيطرة على مكان من اقدم واقدس الاماكن الاسلامية في العصر الجديدة.

اختيار جهايمان للتوقيت ده في حد زاته عبقري جدا لان وقتها كان ولي العهد الملك فهد في تونس لحضور القمة العربية وقائد الحرس وطني الامير عبدالله كان في المغرب والملك العاهل وقتها خالد بن عبدالعزيز كان مريض وفي قصر الرياض ومعاه وزير الدفاع يعني ما فيش توقيت مسالي احسن من كده تكون السلطات السعودية مشغولة فيه

لمتابعة القراءة اضغط على الرقم التالي في الصفحة التالية 🌹

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى