close
غير مصنف

كنت شغال في مخزن لشركة مياة غازية مشهورة، شغلتي كانت بسيطة جداً، كنت بحرس الشركة بالليل انا وعلاء صحبي في الشغل

­­ ­

_ محصلش .. اللي بتقوله ده محصلش .. انا لسه صاحي دلوقتي .. لا قولت ولا عملت اللي انت بتقوله ده .

فجأة بص تجاة الحمام وبدأ يبرأ عينه، الحمام اللي كان ورايا بالظبط، بدأ يشاورلي عليه، بصيت علشان أتصدم لما شوفت حمامة سودة مدبوحه ومتعلقه بحبل عند الحمام والحبل بالحمامة عمالين يتحركوا يمين وشمال، حركات بتدل ان كان في حد عمل كدا رغم ان مافيش غيري وعلاء بس في المخزن !! .

القران كان مطمن قلوبنا، علاء لقيته بيقولي بصوت خافت :

_ لما دخلت الحمام سمعت صوت عارف انت لما تمسك فرخة او حمامة وتفضل تفرك في ايدك علشان تسيبها .. كان نفس الصوت اللي سمعته .. دلوقتي اتأكدت انها كانت حمامة .. بس اقسم بالله ما شوفتها وانا جوة .. مجرد صوت كأنه حواليا .. بصيت في الحمام وبرة الحمام مافيش !! .

كنت شاكك فيه مش هكدب، وشكي ليه مكنش من فراغ، لانه في يوم كنا بنتكلم والسيرة جت على الجن والعفاريت، لقيته بيقولي حاجات كتير جداً عن السحر السفلي وازاي بيتعمل وبيتقسم لكذا طريقه فيه المرشوش واللي متعلق واللي مشروب، وفضل يسترسل في الكلام عن العالم ده كأنه دارس او قاريء جيد جداً لعالم الماورائيات.

دمجت كل الكلام ده بكلامه عن حياته الشخصية وانه وحيد وماحدش قريب منه حتى اهله، مش بعيد يكون ده سبب انه حضر حاجة في الحمام وكل يوم بيدخل يقعد بالساعة علشان الطقوس.

ليه بقول كدا، لان بعد اليوم ده وبعد الفجر ما أذن وسلمنا الوردية بعد ما رمينا الحمامة ونضفنا الدم اللي كان مغرق الارضية والحمام، تاني يوم لما دخل عليا وانا قاعد، مرماش السلام وجري على الحمام!! .

في اليوم ده الصبح قولت لأستاذ محمود المشرف بتاعنا وعرفته اللي علاء عمله واللي شوفته انا وهو، لقيته بيقولي انه هيفضل قاعد لحد ما علاء ييجي، ولما علاء جيه كان أستاذ محمود مستخبي منه، مكنتش عارف هو ناوي على ايه وخوفت الصراحة انه يقطع عيشه.

روحت لأستاذ محمود وعرفته ان علاء جيه ودخل الحمام، روحت علشان أقفل باب المخزن وشوفت أستاذ محمود أستنى دقيقتين ولقيته بيجري على الحمام علشان يشوفه بيعمل ايه، بس اتفاجئت لما قفلت باب المخزن لقيت أستاذ محمود بيقولي :

_ متأكد يا مبروك انه جيه ودخل الحمام ؟ .

كنت في طريقي ليه وانا بقوله :

لتكملة القصة اضغط على الرقم 6 في السطر التالي 👇

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى